Rok 2023 w Melaco i nasze plany na 2024

Aktualność

Rok 2023 w Melaco i nasze plany na 2024

Rok 2023 już za nami, a wraz z nim kolejny etap rozwoju i wyzwań dla branży meblarskiej. W tym czasie my również stawialiśmy czoła dynamicznym zmianom rynkowym, starając się kontynuować nasze dążenia do oferowania klientom jeszcze lepszej jakości naszych wyrobów. Jak to robiliśmy i nad czym zamierzamy pracować w tym roku? Zapraszamy do rozmowy z Dariuszem Piotrowskim, Wiceprezesem Melaco, który dzieli się swoim punktem widzenia na osiągnięcia firmy, wyzwania, które napotkała, oraz plany na przyszłość.

Rok 2023 dobiegł końca. Jak ocenia Pan podsumowanie tego roku dla Melaco oraz dla całej branży meblarskiej?

Ocena roku 2023 zależy od perspektywy, z jakiej na niego patrzymy. Jeśli skupimy się na prostym wskaźniku, jakim jest wielkość sprzedaży, to dla Melaco był to rok bardzo udany. Zanotowaliśmy wzrost sprzedaży o 20% w porównaniu do roku poprzedniego, co oznacza nie tylko realizację, ale i przekroczenie naszego budżetu o 3%. Wyniki te świadczą o pozytywnej sytuacji w firmie, a także o wzroście zainteresowania naszymi produktami na rynku.

W obliczu rosnących kosztów produkcji, które stanowią wyzwanie dla wielu firm w branży meblarskiej, jakie strategie przyjmuje Melaco, aby sprostać temu wyzwaniu?

Zarządzanie rosnącymi kosztami produkcji wymaga od nas zwiększenia efektywności. W ubiegłym roku przeprowadziliśmy audyt operacyjny naszej produkcji, aby zidentyfikować i wdrożyć działania mające na celu zwiększenie wydajności. Część z tych działań została już zrealizowana w czwartym kwartale ubiegłego roku, przynosząc pierwsze pozytywne rezultaty. Inne planowane inicjatywy są obecnie w trakcie wdrażania. Naszym celem jest wykorzystanie obecnego potencjału i zasobów do zwiększenia produkcji, co pozwoli nam obniżyć koszty jednostkowe. W pierwszej połowie tego roku przeprowadzimy audyt kontrolny, który oceni skuteczność zrealizowanych działań. Jednakże już teraz wiemy, że praca nad zwiększeniem wydajności i efektywności produkcji jest niezbędna, aby sprostać rosnącym kosztom. Dodatkowo, skupiamy się na poszukiwaniu szans sprzedaży zapewniających wyższe marże, co również stanowi ważny kierunek naszych działań.

Jak w kontekście sukcesów Melaco wypadła reszta branży meblarskiej w 2023 roku? Czy inne firmy również odnotowały podobne wzrosty, czy też sytuacja na rynku była bardziej zróżnicowana?

Obraz branży meblarskiej w 2023 roku jest dość zróżnicowany. Chociaż oficjalne dane za ten rok jeszcze nie zostały opublikowane, to rozmowy z naszymi kontrahentami potwierdzają ten trend. Niektóre firmy, podobnie jak my, odnotowały znaczące wzrosty, czasami nawet wyższe niż te, które udało się nam osiągnąć. Jednakże są również firmy, które nie mają powodów do zadowolenia z minionego roku.

Przykładem problemów w branży jest sytuacja renomowanego, z ponad 30-letnim stażem, producenta mebli FORTE, która była szeroko komentowana w mediach. Chociaż niektóre doniesienia były przesadzone, to nie ulega wątpliwości, że odzwierciedlają one sytuację panującą w branży meblarskiej.

Przeczytaj również: Melaco w 2023. Nasze najciekawsze realizacje →

Z kolei IKEA INDUSTRY, największy producent w branży, ogłosiła, że nie planuje inwestycji w zwiększenie mocy produkcyjnych w najbliższych latach. To wskazuje na brak wystarczającego popytu, który uzasadniałby takie działania.

Wnioskiem z tych obserwacji jest to, że rynek meblarski coraz trudniej zdobywa się wyłącznie poprzez zwiększenie ilości produkowanych wyrobów. Obecnie coraz bardziej istotnym staje się skupienie na jakości i poszukiwanie możliwości oferowania produktów o wyższej wartości. Rynek mebli tanich wydaje się być już nasycony, a przyszłość należy do marek oferujących wyroby z wyższej półki, zapewniających wyższe marże uzyskiwane ze sprzedaży.

W obliczu zmieniających się trendów i potrzeb rynku, jakie nowości wprowadziło Melaco w ostatnim roku, aby sprostać tym zmianom?

W Melaco skupiliśmy się na wychwytywaniu i reagowaniu na aktualne trendy rynkowe. W ubiegłym roku zauważyliśmy spadek zainteresowania płytami połyskowymi, co świadczy o zmieniających się preferencjach konsumentów. W odpowiedzi na to, skoncentrowaliśmy nasze działania na segmentach, które odnotowały znaczący wzrost. Na przykład, zanotowaliśmy wzrost sprzedaży i produkcji frontów z optyką lamelową, które obecnie cieszą się dużą popularnością, a także gotowych, kompletnych i spakowanych wyrobów, takich jak meble i elementy mebli.

Jednym z kluczowych kierunków naszego rozwoju jest nasza autorska technologia Micro Milling™ którą opracowaliśmy i wdrożyliśmy i która spotkała się z dużym zainteresowaniem na rynku. Obecnie pracujemy nad doskonaleniem tej technologii, aby jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby naszych klientów. Nasze umiejętności w wyczuciu rynku i elastyczność w reagowaniu na zmieniające się potrzeby pozwalają nam na wprowadzanie innowacyjnych produktów i technologii, które umacniają naszą pozycję konkurencyjną na rynku.

Jakie są plany Melaco na nadchodzący rok 2024? Czy możemy spodziewać się dalszego wzrostu i jakie kierunki rozwoju są dla Państwa priorytetowe?

Na rok 2024 zakładamy ambitny plan wzrostu sprzedaży na poziomie przekraczającym 10%. W obecnych warunkach gospodarczych to wyzwanie, ale jesteśmy przekonani, że jest to cel realny i konieczny do osiągnięcia. Obecnie skupiamy się na przygotowaniach do ważnej inwestycji. Trwają konsultacje i negocjacje z dostawcami technologii oraz w zakresie finansowania tej inwestycji. W tym roku będziemy musieli podjąć decyzje dotyczące realizacji tej inwestycji, co będzie kluczowym obszarem naszej działalności.

W kontekście sprzedaży, obserwujemy wzrost zapotrzebowania klientów z zagranicy. Planujemy zwiększyć sprzedaż za granicą, choć prognozy dla polskiego rynku również są obiecujące. Sygnały wskazują na wzrost popytu na trwałe dobra konsumpcyjne, w tym na AGD i meble. Zwiększająca się siła nabywcza konsumentów w Polsce, wzrost płac, w tym płacy minimalnej, mogą przyczynić się do wzrostu zapotrzebowania na nasze wyroby w kraju, równolegle do rosnącego eksportu.

Pozyskaliśmy również nowych odbiorców, co może znacząco wpłynąć na jeszcze większy wzrost sprzedaży niż zakładamy. Wszystko to sprawia, że rok 2024 zapowiada się dla Melaco jako okres intensywnego rozwoju i dalszego umacniania naszej pozycji na rynku.

Przeczytaj również: Prognozy dla branży meblarskiej – jak przetrwać kryzys? →

Poprzedni wpis

Dobrze zaprojektowana łazienka pozwala na szybkie i sprawne przygotowanie się do wyjścia w porannej bieganinie, a wieczorem zapewnia odpowiedni relaks. Musi więc łączyć funkcjonalność z estetyką, zgodną ze stylem życia i gustem konsumentów. Właśnie dlatego wybór odpowiednich materiałów do jej wyposażenia ma kluczowe znaczenie. Przedstawiamy linię blatów łazienkowych COMPLETE SKIN TOPS, przygotowanych z myślą o wymagających warunkach tej przestrzeni domowej i będące nieodłącznym elementem każdej jakościowej kolekcji łazienkowej.

Następny wpis

W branży meblarskiej, która tradycyjnie opiera się na wykorzystaniu zasobów naturalnych, zrównoważony rozwój nabiera szczególnego znaczenia, stając się kluczem do przyszłości zarówno dla środowiska, jak i dla samych przedsiębiorstw. W tym wpisie, zgłębimy, czym zrównoważony rozwój tak naprawdę jest i dlaczego jest on tak ważny dla branży meblarskiej. Omówimy, jakie działania mogą podjąć firmy, aby nie tylko minimalizować swój negatywny wpływ na środowisko, ale także przyczyniać się do jego poprawy.

Kontakt

Masz pytania? Skontaktuj się z nami.

Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania dotyczące oferty MELACO, warunków współpracy oraz zamówień. Napisz lub zadzwoń do nas.

DANE KONTAKTOWE

Melaco sp. z o.o.

ul. Ciepielowska 9
67-100 Nowa Sól

 

DZIAŁ SPRZEDAŻY

Agata Sroczyńska

koordynator ds. sprzedaży

DZIAŁ SPRZEDAŻY

Beata Prałat

specjalista ds. sprzedaży