Ta strona korzysta z plików cookies, dzięki czemu możemy zapewnić Ci możliwie najlepsze wrażenia użytkownika. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są najbardziej interesujące i użyteczne.
Czynniki ESG sposobem na zwiększenie konkurencyjności
Badanie PKO BP zostało przeprowadzone w listopadzie i grudniu 2022 roku na grupie 16 firm z branży meblarskiej, które są klientami banku. Firmy te działają w sektorze średnich i dużych przedsiębiorstw, czyli zatrudniają powyżej 50 osób i prowadzą ekspozycję na rynki zagraniczne, szczególnie rynki Europy Zachodniej.
Zgodnie z założeniami raportu, w obliczu rosnących kosztów produkcji, utrzymanie korzystnej relacji jakości do ceny będzie coraz większym wyzwaniem dla polskich producentów. Autorzy raportu stawiają więc pytania o przewagę pozacenową, a dokładniej o czynniki ESG (ang. environmental, social, corporate governance), czyli zrównoważoną produkcję, dbania o dobre warunki pracy oraz społeczną odpowiedzialność. Z głównym naciskiem na kwestie środowiskowe, takie jak: energia i emisja, materiały i surowce oraz cykl życia produktów. Jak zapatrują się na nie przedstawiciele sektora? Oto najważniejsze wnioski raportu.
Środowisko naturalne priorytetem rozwojowym
Blisko 90% firm meblarskich objętych badaniem deklaruje, że realizacja działań ograniczających negatywny wpływ na środowisko należy do priorytetów ich rozwoju. Jednocześnie autorzy raportu podkreślają, że polska branża meblarska nie należy do branż o wysokiej szkodliwości dla środowiska. Świadomość firm w tym zakresie jest wysoka i są one przede wszystkim skupione na ograniczaniu zużycia energii, inwestycje we własne odnawialne źródła energii oraz optymalizacja zużycia surowców i materiałów do produkcji.
Podobnie sytuacja wygląda z energochłonnością. Na tym polu branża meblarska również może pochwalić się dobrymi wynikami. Według wyliczeń PKO BP, średnie zużycie energii elektrycznej wyniosło 20,9 MWh/mln zł produkcji – to mniej w porównaniu do średniej dla przetwórstwa przemysłowego, które wyniosło 38,7 MWh/ mln zł (dane GUS za 2020 r.). Według danych NAPE S.A. średnio 60% energii zużywanej w meblarstwie stanowi energia elektryczna, zasilająca maszyny produkcyjne, wentylacyjne i oświetlenie. 40% stanowi energia cieplna wykorzystywana do ogrzewania pomieszczeń czy suszarni. Produkcja meblarska charakteryzuje się wysokim stopniem zagospodarowania odpadów produkcyjnych, które mogą być wykorzystywane zarówno do dalszego przerobu (np. przy produkcji płyt drewnopochodnych lub akcesoriów), jak i do produkcji energii.
Wśród tendencji proekologicznych coraz bardziej widoczne jest wytwarzanie energii z odpadów produkcyjnych (biomasy). Ponad połowa badanych firm zadeklarowała planowane inwestycje w tym zakresie. Blisko połowa zakładów już teraz odzyskuje natomiast energię z procesów produkcyjnych i planuje zwiększyć skalę tego działania. Jednocześnie aż 44% przedsiębiorstw przyznaje, że nie ma takich możliwości i nie planuje inwestycji w zakresie odzyskiwania energii. Aż 69% badanych planuje natomiast modernizację linii produkcyjnych na bardziej energooszczędne.
Zrównoważony rozwój dla środowiska – jak działamy w MELACO
Kwestie środowiskowe nie są obce również nam – od ponad dekady dążymy do tego, by zmniejszać negatywny wpływ produkcji na środowisko naturalne. W tym celu podjęliśmy kilka ważnych decyzji, które dzisiaj pozwalają nam realizować strategię zrównoważonego rozwoju. Należą do nich:
- Wprowadzenie do produkcji płyt oznaczonych certyfikatem FSC®, który gwarantuje weryfikację źródła pochodzenia wyrobów drewnianych. Mamy dzięki temu pewność, że aktywnie ograniczamy degradację zasobów leśnych, chronimy zagrożone gatunki przed wyginięciem i zmniejszamy negatywny wpływ działań człowieka na zmianę klimatu.
- Na podstawie porozumienia z firmą RENOLIT, naszym renomowanym dostawcą folii PP, PVC i PET, od 2021 r. dążymy do stosowania w produkcji surowce pochodzące z recyklingu odpadów.
- Dbamy również o to, by odpady z folii PCV, PP, PET nie trafiały na wysypisko, a do dalszej obróbki. Dlatego przekazujemy je certyfikowanemu odbiorcy, który poddaje je recyklingowi i dostarcza producentom innych wyrobów. Korzystamy jednocześnie z prasy do belowania opadów z folii, który umożliwia maksymalne zmniejszenie ich objętości, sprawiając, że ich odbiór staje się bardziej opłacalny.
- Stawiamy na rozwiązania, zapewniające czyste powietrze w naszym zakładzie. Dba o to nasz system filtracyjny, który automatycznie usuwa z powietrza wszelkie zanieczyszczenia i odpady, powstające podczas procesów obróbki.
- Do ograniczania zużycia surowców i materiałów służą nam też takie urządzenia, jak robot do pakowania SliderPack. Zapewnia on wygodę pracy naszym pracownikom, a dodatkowo zużywa około 50% mniej folii potrzebnej do nałożenia na paletę z gotowymi wyrobami.
Dlaczego dbanie o środowisko jest dla nas istotne i co sprawia, że przychodzi nam naturalnie? Przeczytaj rozmowę z Beatą Piotrowską, Z-cą Dyrektora ds. Produkcji i Rozwoju w MELACO: Zrównoważony rozwój dla środowiska w MELACO →
Kontakt
Masz pytania? Skontaktuj się z nami.
Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania dotyczące oferty MELACO, warunków współpracy oraz zamówień. Napisz lub zadzwoń do nas.
DANE KONTAKTOWE
Melaco sp. z o.o.
ul. Ciepielowska 9
67-100 Nowa Sól
DZIAŁ SPRZEDAŻY
Agata Sroczyńska
koordynator ds. sprzedaży
DZIAŁ SPRZEDAŻY
Beata Prałat
specjalista ds. sprzedaży